Kako se vratiti kući nakon noćnog provoda, neizostavno je pitanje za mnoge mlade prilikom planiranja izlazaka. Iako je Kragujevac univerzitetski grad, u kom živi i studira desetine hiljada mladih, u gradskom prevozu ne postoje noćne linije, pa tako ni mogućnost da se u kasnim satima jeftino, brzo i bezbedno prevezu do kuće. Vožnja privatnim automobilima i taksi prevoz, za one koji žive dalje od centra grada i središta noćne zabave, preostaju kao jedina mogućnost, koja velikom broju mladih nije uvek dostupna.
Noćni gradski prevoz bi mi svakako značio. Povremeno izlazim vikendom, ali ne toliko često, jer nemam nekih velikih mogućnosti što se tiče prevoza. Uvek neko mora da me vozi i dolazi po mene, pošto kao student nisam u mogućnosti da svaki put platim taksi. Uvođenje neke noćne gradske linije bi mi olakšalo život, a verujem i svim mladima. Imam dosta prijatelja koji žive u okolnim naseljima u blizini Kragujevca i zaista mislim da bi svima to značilo. Cena autobuske karte je svakako prihvatljiva i u odnosu na taksi ili bilo koju drugu vrstu prevoza je mnogo povoljnija, a nama studentima bilo koja pogodnost znači, kaže Kristina, studentkinja Ekonomskog fakulteta, koja živi u naselju Erdeč.
Mladima koji žive u gradskim i prigradskim naseljima uvođenje noćnog gradskog prevoza, ne samo da bi smanjilo troškove, već bi uticalo i na značajno povećanje bezbednosti u saobraćaju. Vožnja automobilom nakon noćnog izlaska, neretko pod dejstvom alkohola, često je uzrok saobraćajnih nezgoda, koje se ponekad i tragično završe. Nemogućnost da dođu do grada, odnosno da se nakon noćnog provoda vrate kući, može biti izvor frustracije, a ponekad i povlačenja iz socijalnog života. Gledano iz ugla mladih, ovo predstavlja jedan od problema sa kojima se suočavaju i koji značajno utiče na kvalitet njihovog života.
Svakodnevno koristim gradski prevoz do fakulteta i do grada. Značilo bi mi uvođenje noćnih linija, zato što posle pola jedanaest nemam kako da se vratim kući, izuzev taksijem. Potrebno mi je oko 400 dinara samo u jednom smeru. Dogovaram se sa drugaricama iz okoline oko vraćanja, nekada dođe i neko od roditelja, ali uglavnom plaćamo taksi. Česte su linije gradskog prevoza do Malih Pčelica, gde živim, što je super, ali jedina mana je što nakon 22 i 30h nema prevoza, istakla je Aleksandra, studentkinja Prirodno-matematičkog fakulteta.
Red vožnje i redovnost polazaka, održavanje vozila, cena karte, samo su neke od stavki kojima se meri kvalitet javnog gradskog prevoza i zadovoljstvo korisnika. Mladi sa kojima smo razgovarali uglavnom nemaju značajnijih primedbi, povlašćene cene karata im nesumnjivo puno znače, a jedino što nedostaje su noćne linije. Ovaj problem naročito je primetan tokom letnjeg perioda, kada je slobodnog vremena mnogo više i izlasci su znatno češći.
Međutim, nadležni u Sektoru javnog transporta putnika, koji je deo JKP Šumadija, izgleda nisu voljni da ponude detaljnije objašnjenje o tome zašto u velikom gradu, koji je pritom univerzitetski centar, nema noćnog prevoza. Na pitanja zašto ne postoji nijedna noćna linija, da li smatraju da ima potrebe za njenim uvođenjem i može li se očekivati da Kragujevac dobije noćni gradski prevoz, iz Službe saobraćaja kratko su nam odgovorili da “projektom javno-privatnog partnerstva za poveravanje obavljanja komunalne delatnosti javnog prevoza putnika, nije predviđeno formiranje novih linija”, uz napomenu da javni prevoz saobraća do 23:00h.
Dakle, mladi koji žive u Kragujevcu će očigledno i dalje morati da se snalaze kako znaju i umeju za povratak iz noćnog provoda i da značajan deo džeparca troše na taksi prevoz.
autorka Sonja Metanijevski
Tekst je nastao kao deo aktivnosti koje Res Publika sprovodi u okviru inicijative Media Hub Kragujevac, koju podržava Ambasada Kraljevine Holandije kroz program Matra.
1 коментар
Bravo za temu.
Kragujevac zasluzuje da ima nocne linije kao svi veliki gradovi!!