
PROPAGANDA VS JAVNI INTERES
Analiza projektnog finansiranja i medijskog 

pluralizma u lokalnim zajednicama



Ova publikacija nastala je u okviru projekta “Za veću odgovornost korisnika javnog 
novca u lokalnim zajednicama u centralnoj Srbiji - istraživanje i stručni skup” 



3

Iako se u delu javnosti, kroz različite istraživačke poduhvate i stručne 
skupove, relativno često govori o problemima u raspodeli javnog 
novca i sužavanju polja za rad slobodnih i profesionalnih medija, 
stalno i dosledno ispitivanje načina sprovođenja konkursa za sufinan-
siranje medijskih sadržaja i dokumentovanje stvarnih uslova u kojima 
lokalna javna glasila danas rade je važno i nepohodno. Na ovaj način 
stvara se baza činjenica o funkcionisanju sistema javnog finansira-
nja medija, doprinosi unapređenju transparentnost i kontroli rada 
institucija. Dodatno, isticanjem ove teme u stručnoj, ali i široj javno-
sti, osnažuju se lokalni novinari i redakcije kroz vidljivost njihovog 
položaja i problema sa kojima se suočavaju, jača zagovaračka 
pozicija za unapređenje medijskih politika, ali i podiže svest građa-
na o značaju lokalnih medija za ostvarivanje prava na pravovreme-
no, tačno i nepristrasno informisanje. 
Izmena zakonske regulative i uvođenje Jedinstvenog informacionog 
sistema, jedna je od mera predviđenih Medijskom strategijom, koja 
je trebalo da omogući unapređenje transparentnosti projektnog sufi-
nansiranja medija. Uz to, obaveza da se vrši evaluacija podržanih 
projekata, kao i da se u skladu sa potrebama građana definišu teme 
konkursa, novine su od kojih se očekuje da utiču na povećanje 
odgovornosti svih učesnika u procesu i doprinesu većem kvalitetu 
medijskog sadržaja i ostvarivanju svrhe projektnog sufinansiranja. 
Iskustvo Res Publike, koja upravlja Medija Habom Kragujevac kao 
resurs centrom za pomoć i podršku lokalnim medijima, pokazuje da 
su se na samom početku mnoge redakcije suočile sa izazovima u 
korišćenju JIS-a, ali i da postoje brojne manjkavosti u procesu spro-
vođenja konkursa, koje mogu delovati obeshrabrujuće i odvraćajuće 
za lokalne medije, za koje je novac od projektnog sufinansiranja 
često jedan od glavnih prihoda. 
Sa željom da doprinese unapređenju transparentnosti i odgovornosti

Uvod



4

lokalnih medijskih aktera u procesu projektnog sufinansiranja, Res 
Publika je uz okupljanje i razmenu iskustava i informacija urednika i 
novinara iz gradova i opština širom Srbije, analizirala konkurse u pet 
lokalnih samouprava sprovedene u 2024. godini. Rezultati ukazuju 
da praksa dodele javnog novca u Kragujevcu, Kraljevu, Jagodini, 
Užicu i Boru dovodi u pitanje pravičnost raspodele, svrsishodnost 
trošenja sredstva, kao i raznolikost i kvalitet medijskih sadržaja, te je 
samim tim sporno u kojoj meri je interes građana i građanki u javnom 
informisanju zaista ostvaren, odnosno zaštićen. Dodatno, kako bi 
medijska zajednica i drugi zainteresovani društveni akteri došli do 
što boljeg uvida u funkcionisanje sistema javnog informisanja na lo-
kalnom nivou, u okviru Media Haba Kragujevac, novinari i novinarke 
iz različitih delova Srbije priredili su posebne analize za Novi Pazar, 
Kruševac, Kraljevo, Srem, Borski i Zaječarski okrug. 
Kombinovanjem analitičkog pristupa i novinarskih tekstova sa 
terena, na jednoj i konsutovanja lokalnih medijskih aktera na drugoj 
strani, Res Publika je želela ne samo da konstatuje postojeće stanje, 
već i da doprinese njegovom boljem razumevanju i otvori dodatni 
prostor za argumentovanu javnu diskusiju o budućnosti medija i slo-
bode informisanja u lokalnim zajednicama.

         
                                                                  
                                                                                           Tim Res Publike



5

Prošla je već puna decenija od kada je na javnu scenu stupilo pro-
jektno sufinansiranje medija. Uvedeno je kao sistem koji je trebalo 
da onemogući proizvoljno dodeljivanje novca podobnim medijima, 
kao i finaniranje njihovog redovnog funkcionisanja (tzv. programsko 
finansiranje), ali pre svega kao mehanizam koji bi gradove i opštine 
sprečio da budžetskim novcem plaćaju propagandu umesto javnog 
interesa.
Međutim, desetogodišnja praksa pokazala je da su lokalne 
samouprave, kao i Ministarstvo informisanja, pronašli kreativne 
načine da u Zakonu o javnom informisanju pronađu što veći broj 
rupa ili da ga u potpunosti zaobiđu.
Analiza projektnog sufinansiranja u 2024. godini u pet gradova i 
opština u centralnoj Srbiji- Kragujevcu, Kraljevu, Jagodini, Boru 
i Užicu, koju je sprovela Res Publika, pokazuje da se iz lokalnih 
budžeta finaniraju sadržaji koji promovišu vlast i predstavljaju 
otvorenu propagandu, kao i da se novac dodeljuje medijima za pro-
jekte različitog naslova, ali gotovo identične sadržine.
Jedan od najčešćih načina za manipulisanje procesom finansiranja 
bio je izbor članova komisije. Tako su od ukupno 15 članova, koji su 
u ovih pet gradova odlučivali o raspodeli novca, čak 7 ili skoro 50 
posto bili nezavisni medijski stručnjaci, koji su se samostalno prijav-
ljivali kao kandidati.
Ostalih osam su izabrani na predlog novinarskih i medijskih udruže-  
nja. Međutim, ako pogledamo o kojim je udruženjima reč, videćemo 
da je samo po jedan kandidat izabran na predlog UNS-a i NUNS-a, 
dok su ostali medijske projekte ocenjivali ispred Udruženja elektron-
skih medija ComNet (2), Društva novinara Vojvodine (2), a po jedan

Propaganda VS Javni interes: 
Šta lokalne samouprave plaćaju 
novcem građana



6

ispred Kluba novinara Pomoravlja i Udruženja RAB.
Takođe, među članovima komisije se pojavljuju imena kandidata 
koji su o novcu odlučivali u nekoliko gradova, pa je tako, po podaci-
ma do kojih je došla Res Publika, jedan član komisije iz Kragujevca, 
odnosno Bora arbitrirao u čak osam gradova. Član komisije u Užicu 
bio je u ukupno 7 komisija, dok su još dva člana odlučivala o 
raspodeli novca u šest gradova i opština.  
Res Publika je analizirala dodeljena sredstva na osnovu javno dos-
tupnih dokumenata koja su objavljena na gradskim i opštinskim 
sajtovima Kragujevca, Kraljeva, Jagodine, Bora i Užica. Od nave-
denih gradova, Kraljevo i Jagodina nisu javno objavili Izveštaj o 
realizaciji konkursa za projektno sufinansiranje medijskih sadržaja, 
pa je ta dokumentacija tražena preko Zahteva za pristup informaci-
jama od javnog značaja. Nakon toga, nadležni u Jagodini su 
izveštaj dostavili, dok u Kraljevu nisu postupili po zahtevu.
Analiza dokumenata pokazuje da su neki gradovi vrlo precizni u 
evaluaciji ovog procesa, pa su tako u Izveštajima objavljeni i kom-
pletni podaci o novcu koji su izdavači medija dobili, temama kojim 
se projekti bave, kao i medijima preko kojih će proizvedeni sadržaj 
biti emitovan, dok su u drugim samo šturo navedeni podaci o 
raspodeljenom novcu, bez jasno definisanih tema i medija koji će ih 
realizovati (navedeni su samo izdavači medija).
Na konkursima u ovih pet gradova raspoređeno je 41, 3 miliona 
dinara na projekte čak 82 medija. Reč je o duplo manjem iznosu 
nego što je grad Niš opredelio za konkurs u 2024. godini (85 
miliona). Uz to, treba napomenuti da je Kragujevac za medijski 
konkurs prošle godine izdvojio samo 13, 2 miliona, iako ima daleko 
više stanovnika od ostalih analiziranih gradova. U Kraljevu su mediji 
konkurisali za deo od ukupno 20, a u Užicu od 15 miliona dinara. 
Bor je opredelio 7,6 miliona, dok je najmanji iznos za medije bio 
planiran u Jagodini- 5,6 miliona dinara.



7

Kragujevac
 
Konkurs za sufinansiranje medijskih sadržaja u Kragujevcu u 2024. 
godini raspisan je nakon isteka zakonskog roka 1. marta. Taman 
kada su kragujevačka javnost i mediji pomislili da se grad vraća 
staroj praksi neraspisivanja konkursa, iz Gradske uprave je stiglo ob-
jašnjenje da zbog toga što nije bila konstituisana vlast, posle izbora 
održanih u decembru 2023. i postojanja Privremenog organa, nije 
bilo moguće usvojiti budžet. Samim tim, nije bilo moguće utvrditi 
kolika će svota novca biti odvojena za projektno sufinasiranje medija.
Konkurs je raspisan tek 4. aprila i trajao je do 7. maja 2024. godine. 
Ukupan budžet iznosio je 13.230.000 dinara, od kojih je 12,6 miliona 
namenjeno sufinansiranju medijskih projekata, a 630.000 za pojedi-
načna davanja. Najmanji iznos bio je 100.000, a najveći 4 miliona 
dinara.
Projekte je ocenjivala tročlana komisija u sastavu Slavoljub Ristić, 
nezavisni medijski stručnjak, Miloš Rajković, koga je predložilo 
Udruženje radio stanica RAB i Jelka Jovanović, ispred NUNS-a.  
Oni su izabrani među deset prijavljenih kandidata. Tri prijave su up-
utila medijska i novinarska udruženja, šest teoretičara, praktičara i 
analitičara su se samostalno prijavili, dok je kao neblagovremena 
odbačena kandidatura za člana komisije koju je dostavilo Društvo 
novinara Niša.
Na konkurs je pristiglo 30 projekata, ali je jedna prijava bila nepotpu-
na, pa je komisija ocenjivala 29 projekata. Rešenjem o raspodeli 
odlučeno je da se budžetska sredstva odobre za sufinansiranje 18  
projekata. Od ukupno 12,6 miliona namenjenih konkursu, komisija 
je za proizvodnju medijskih sadržala opredelila 12 miliona dinara ili 
95,24% sredstava. Za organizaciju i učešće na stručnim, naučnim i 
prigodnim skupovima, kao i za unapređenje profesionalnih i etičkih 
standarda u oblasti javnog informisanja izdvojeno je 600.000 ili 4,76 
posto.



8

Treba istaći da je čak 30 medija konkurisalo za 12,6 miliona dinara, 
dok je iste godine Radio televizija Kragujevac, koja je još uvek u vlas-
ništvu grada, bez konkursa iz budžeta dobila 66,6 miliona dinara, 
u vidu subvencija. Da stvar bude zanimljivija, tri video produkcije 
kojima je dodeljen novac na konkursu svoje priloge i emisije emitova-
li su upravo na ovoj televiziji. Takođe, Udruženje tumača znakovnog 
jezika “Jedro” dobilo je 600.000 dinara kako bi Hroniku, centralnu in-
formativnu emisiju RTK, prevodilo na znakovni jezik.
Pored tri produkcije koje su svoj sadržaj emitovale na Radio televiziji 
Kragujevac, Udruženje Lokalno organizovanje Batočina dobilo 
je 900.000 dinara za priloge emitovane na Hit televiziji Batočina. 
Najveći broj sadržaja, ipak, objavljen je na internet portalima- ukupno 
8, zatim na radio stanicama- 3, dok su štampani mediji bili zastuplje-
ni u dva slučaja. Zanimljivo je da je Medija centar Kragujevac, koji u 
svom vlasništvu ima portal Ucentar, novac dobio i za sadržaje plasi-
rane na Fejsbuk stranici Lepa Šumadija.
Najveći pojedinačni iznos na konkursu odobren je preduzeću 
Javnost doo, koje izdaje nedeljnik Kragujevačke - 1,8 miliona 
dinara za “Prioritetne gradske projekte”. Odmah iza njih je portal 
Pressek sa 1,1 milion za projekat o mentalnom zdravlju starijih od 
65 godina. Već pomenuti Medija centar Kragujevac dobio je milion 
dinara za projekat pod nazivom “Kragujevac kao lider budućnosti”, 
koji za temu ima infrastrukturni razvoj, ekonomski rast i investicije, 
inovacije i tehnologije.
Projekat sličnog naziva “Kragujevac – grad investicija”, na konkursu 
sprovedenom 2023. godine komisija je odbacila uz obrazloženje da 
je reč o promociji, a ne o zaštiti javnog interesa. Međutim, gradska 
uprava je u junu odobrila finansiranje tog projekta i za sadržaj objav-
ljen na portalu Ucentar dodelila 200.000 dinara. Istog dana je identič-
na suma odobrena i Udruženju građana “Lepa Šumadija”. Zakonski 
zastupnik i Medija centra i tog udruženja je Aleksa Alempijević. Čini 
se da komisija u 2024. godini nije želela da napravi sličnu grešku, pa 
je projekat Medija centra odmah dobio milion dinara.



9

Najmanji pojedinačni iznos dodeljen je Centru za informisanje TV 
Infoplus Vranje, koji je za organizaciju okruglog stola “Podizanje 
medijske pismenosti” dobio 100.000 dinara. Ostalim učesnicima 
konkursa opredeljivani su iznosi u rasponu od 400.000 do 900.000 
dinara.
Teme zastupljene na kragujevačkom konkursu bile su raznolike. 
Tri projekta bavila su se medijskom pismenošću, a čak pet znameni-
tostima grada – brendovima, fontanama i mlinovima, kao i investici-
jama i infratrukturom, važnim projektima i značajnim ličnostima. Dva 
su govorila o mentalnom zdravlju stanovništva, a isto toliko o ener-
getskoj efikasnosti. Pored toga, projekti su za temu imali poljoprivre-
du, prevenciju nasilja u porodici, kao i vršnjačko nasilje, ali i pop 
muziku.
Osetljive grupe bile su zastupljene samo u dva projekta-  gluvim i na-
gluvim osobama bio je namenjen prevod Hronike na znakovni jezik, 
a starijima od 65 godina medijski sadržaji o mentalnom zdravlju.
Najveći broj medija koji su dobili novac na konkursu ima sedište u 
Kragujevcu 12, tri su iz glavnog grada, a po jedan iz Topole, Batočine 
i Vranja. 
Od dobitnika sredstava na kragujevačkom konkursu treba istaći 
i portal Naša mesta, čiji je izdavač sa istim nazivom i sedištem u 
Beogradu, dobio pola miliona dinara za serijal od 14 tekstova koji 
se tiču energetske efikasnosti Kragujevca. Pun naziv ovog medija 
je Internet portal za lokalnu samoupravu Naša mesta, a na sajtu 
piše da je reč o časopisu posvećenom zaposlenima i rukovodioci-
ma lokalnih samouprava, gradskih i opštinskih javnih preduzeća i 
ustanova. To znači da su Kragujevčani platili pola miliona dinara 
kako bi se zaposleni u lokalnim uprava širom Srbije informisali o 
energetskoj efikasnosti.
Na ovom portalu, ali i na sajtu grada Kragujevca i Ministarsta infor-
misanja i telekomunikacija, svoje priloge emitovalo je i Udruženje 
Centar za medijsku kulturu i obrazovanje, koje je takođe na konkursu 
dobilo pola miliona dinara. Tema njihovog projekta bilo je konkursno



10

sufinansiranje medija.
Ni kragujevački konkurs nije mogao da prođe bez nekog od 24 porta-
la u vlasništu bivšeg oficira JNA, Slavka Stijakovića, koji su od 2021. 
do danas na konkursima lokalnih samouprava i Ministarstva inkasirali 
skoro 500.000 evra. Portal Peto tri 1941, koji je 2020. registrovan sa 
sedištem u Kragujevcu, dobio je 750.000 dinara za projekat populaci-
one politike i podsticanja rađanja “Bebo, dobrodošla u Kragujevac”.
Inače, izdavač ovog portala Privredno društvo Peto tri je u potpunom 
vlasništvu SS Turističke televizije 1961 doo Beograd – Voždovac, čiji 
je vlasnik Stijaković. BIRN je u avgustu 2025. objavio analizu sadrža-
ja za koje su ovi portali dobili novac na konkursima, a koja je pokaza-
la da su u njima izmišljani sagovornici, plagirane izjave, rečenice, 
pa i čitavi delovi teksta, koji su prethodno već objavljivani na drugim 
portalima u vlasništvu Stijakovića. Tako su različite opštine iz svojih 
budžeta plaćale za sadržaje koji su već finansirani na nekim prethod-
nim konkursima.  
Kragujevac je jedini od analiziranih gradova koji je predvideo i podelio 
novac, u vidu pojedinačnih davanja, po završetku konkursa za sufi-
nansiranje medijskih sadržaja. Kroz pojedinačna davanja raspoređe-
no je 600.000 dinara. Udruženju građana Lepa Šumadija, koje je 
na konkursu zajedno sa Medija centrom dobilo 1,2 miliona, putem po-
jedinačnih davanja odobreno je 400.000 dinara. Opis teme projekta 
“Kragujevac, blago kulturnog nasleđa” identičan je onom za koji je 
pomenuti Medija centar već dobio milion dinara na konkursu – infra-
strukturni razvoj, ekonomski rast i investicije, inovacije i tehnologija...
Iznos od 200.000 dinara pripao je NID Novosti za projekat Građani na 
prvom mestu, koji promoviše lokalnu vlast, jer u opisu stoji da mu je 
tema “isticanje vrednosti koje grad nudi kroz predstavljanje značajnih 
infrastrukturnih i kulturnih projekata, sa namerom da privuče i zadrži 
mlade stanovnike”.
Za pojedinačno davanje Gradskoj upravi za društvene delatnosti 
pristigla je još jedna prijava Sindikata novinara Srbije SINOS. Tema 
projekta bila je “Uloga lokalnih medija u informisanju građana o radu



11

lokalne samouprave”. Iako je traženo samo 100.000 dinara, ovaj pro-
jekat je odbijen uz obrazloženje da “je mogao biti unapred planiran, u 
vreme raspisivanja konkursa, nije hitan i podrazumeva informisanje 
građana o radu lokalne samouprave što je predmet redovnog rada 
lokalnih medija”.
  

Kraljevo

U Kraljevu je za konkurs za sufinansiranje medijskih sadržaja bilo 
namenjeno 20 miliona dinara, čak sedam više nego u Kragujevcu 
koji ima 60.000 stanovnika više. Ova dva grada imaju jednu zajed-
ničku specifičnost, a to je da su oba raspisala konkurs posle isteka 
zakonskog roka. U Kraljevu se to dogodilo 8. marta.
Zanimljivo je da je odlukom o budžetu za 2024. godinu, u Kraljevu 
za medijske projekte prvobitno bilo predviđeno 40 miliona dinara, ali 
je konkurs raspisan samo za polovinu tih sredstava.  Kasnije u julu, 
na sednici Gradskog veća doneta je odluka da se od preostalih 20 
miliona, sedam preusmeri na hitne intervencije na seoskim vodovodi-
ma, dok je gradonačelnik najavio da će preostalih 13 miliona biti isko-
rišćeno za sufinanisiranje medijskih usluga putem konkursa i to osam 
miliona za televizijsko, a pet za radio oglašavanje.
Kako su tada naveli neki kraljevački novinari, činjenica je da čitav 
iznos za medije ne mora da bude namenjen konkursu, ali ranije nije 
bila praksa da se ta suma umanjuje, pa je 2023. godine raspoređe-
no svih 30 miliona planiranih za medijski konkurs.
Kraljevo je specifično i po tome što je najmanji iznos koji je mogao 
da bude dodeljen iznosio svega 10.000 dinara, iako je potpuno nejas-
no kakav bi to medijski projekat mogao da bude sufinansiran sa tim 
sredstvima. Najveći planirani iznos bio je 11,5 miliona dinara, što je 
više od polovine ukupnog medijskog budžeta.  
Radio televizija Kraljevo i Ibarske novosti “opasno” su se približili 
tom iznosu. Ova televizija je dobila 7. 060.000 dinara za tri projek-      



12

ta – 3,5 miliona što je i najveći pojedinačni iznos za projekat “Na tragu 
Nemanića”, 1,8 za “Šta to beše inkluzija” i 1.760.000 za projekat pod 
nazivom “Sport kao deo života”. Ako se tome doda i 1.150.000 koje 
je dobila produkcija Vladete Stanojevića i 1.050.000 za produkciju 
Danijele Ćajić, koji će svoje sadržaje emitovati na ovoj televiziji, dolazi 
se do iznosa od 9.260.000 što je skoro polovina predviđenog budže-
ta.
Milionska sredstva od 4,2 miliona dobila je i televizija Melos za dva 
projekta, kao i RTV Vrnjačka banja 1,2 miliona, takođe za dva projek-
ta. Iznose od 480.000 do 780.000 dobilo je devet medija, dok je preo-
stalih četiri dobilo od 240.000 do 420.000 dinara.  
Nešto više sredstva, odnosno 600.000 dinara odobreno je produkciji 
Radomira Matovića, koji će svoje priloge emitovati na televiziji PINK, 
ali i Udruženju građana Filter, koje je planiralo da pola miliona potroši 
za produkciju i emitovanje čak 170 sadržaja. Prema oceni komisije, 
reč je o “ambicioznom, ali izvodljivom projektu”.
Ni kraljevački konkurs nije mogao da prođe, a da novac ne dobije 
neki od portala u vlasništvu Slavka Stijakovića, pa je tako Privredno 
društvo Narcis i jorgovan doo Kraljevo moglo da računa na 480.000 
dinara za projekat “Znam kako se osećam”.
O svim ovim projektima ocene je donela, kao i svuda, tročlana 
komisija, ali je kuriozitet da u Kraljevu nije bilo kandidata koje su 
predložila novinarska i medijska udruženja. Svih devet prijava za 
članove komisije podneli su samostalno medijski stručnjaci, a u 
komisiju su izabrani Stevica Karapandžić, Branimir Grulović i Nenad 
Perić. O njihovom iskustvu i kvalifikacijama nema ni reči u Rešenju 
o imenovanju članova komisije, tako da ne znamo šta ih je izdvojilo 
od ostalih prijavljenih kandidata. Prema oceni konkursne komisije, 
od 35 pristiglih projekta, 15 je odbačeno, a novac je raspoređen na 
preostalih 20.
Što se tiče sedišta medija, čini se da je komisija 2024. godine novac 
rasporedila uglavnom lokalnim, ili medijima iz neposredne okoline 
Kraljeva. Njih 12 ima sedište u tom gradu, po dva su iz Vrnjačke



13

banje i Beograda, a po jedan iz Ribnice, Adrana, Vitanovca i Čačka.

 
Jagodina
 
Kada se pogleda broj medija kojima je dodeljen i način na koji je 
novac raspoređen na konkursu u Jagodini, čini se kao da je komisija 
imala stav da sva sredstva treba dati Kopernikus radio televiziji 
Jagodina i tako značajno olakšati posao. Skromne iznose od 250.000 
i 300.000 dinara dobili su  portal Central media plus i niška televizija 
Belle Amie, što je neznatno u poređenu sa 4,7 miliona dinara dode-
ljenih Kopernikus grupi za tri različita projekta.
Sva tri prema temama i nazivu više podsećaju na promociju grada 
nego na zaštitu javnog interesa, pa su tako novcem iz budžeta plaće-
ni projekti “Mladi u Jagodini imaju budućnost”, “Prošlost, sadašnjost i 
budućnost Jagodine” i “Čuvari tradicije i kulturnog nasleđa”. Sadržaji 
projekta “Mladi u Jagodini imaju budućnost” emitovani su na televiziji 
Jagodina, a tema je obuhvatala informativne i dokumentarne sadrža-
je o zapošljavanju mladih i dualnom obrazovanju, podsticaje u poljo-
privredi, ali i kulturna i sportska dešavanja u lokalnoj zajednici.
Drugi projekat obuhvatio je emitovanje 18 radijskih emisija sa repri-
zama, ali i 72 tematska priloga o folkloru, nošnji, običajima i drugim 
aspektima kulturnog nasleđa. Cilj je bio da se poveća interesovanje 
mladih za uključivanje u kulturno-umetnička društva i očuvanje lo-
kalnog identiteta.
Projekat “Prošlost, sadašnjost i budućnost Jagodine” realizovan je 
kroz seriju od 288 novinskih tekstova i reportaža u Kopernikus ne-
deljniku “Novi put”, a i on se bavio informisanjem mladih o mogućnos-
tima zapošljavanja, očuvanja životne sredine, negovanju tradicije i 
kultunog nasleđa.
Ni teme ostala dva medija se ne razlikuju preterano od ovih televizij-
ski, pa je tako RTV Belle Amie  dobila novac za projekat pod nazivom 
“Mladi za sve”, a Central media plus za projekat “Jagodina nekad i



14

sad”. U izveštaju je navedeno da je cilj ovog projekta “informisanje i 
afirmativni prikaz razvoja Jagodine, kao i podrška nastavku pozitivnih 
politika i jačanju društvene kohezije”.
Ipak, kako je uslovima konkursa koji je raspisan 26. februara i trajao 
je do 18. marta predviđeno da najmanji dodeljeni iznos može da 
bude 100. 000, a najveći kompletnih 5,6 miliona koji su opredeljeni za 
konkurs, valjda treba da raduje što Kopernikus televizija nije odmah 
dobila sva sredstva po kratkom postupku.
Na konkurs je prispelo 12 prijava, od kojih jedna nije zadovoljavala 
uslove. Odbačena je prijava Radice Grujić PR, Centra kreativnih 
ideja Jagodine, jer nije dostavljeno Rešenje o registraciji medija 
za internet portal Buđenje. Ispostavilo se da je ovaj portal brisan iz 
Registra medija po službenoj dužnosti 28.3.2024. godine. Prijava 
istog podnosioca odbačena je i na konkursu u Kragujevcu.
Od predviđenih 5,6 miliona na kraju je podeljeno 5.250.000 dinara, 
a Kopernikus radio televiziji Jagodina pripalo je 89,5%  budžeta.
O raspodeli novca odlučivala je tročlana komisija: Radovan M. 
Jovanović, imenovan na predlog Kluba novinara Pomoravlja, Milan 
Vlajić, ispred UNS-a i Stanimir Stanković, koji se samostalno prijavio. 
Kako je navedeno u rešenju o imenovanju komisije, na konkurs je 
pristiglo sedam prijava, dve od strane udruženja i njihovi kandidati su 
izabrani u komisiju, kao i pet samostalnih prijava. U Rešenju o imeno-
vanju komisije se navodi da je Stanković novinar u penziji koji živi u 
Jagodini, a da je Jovanović dugodogišnji dopisnik RTS-a iz Jagodine. 
Vlajić je završio vojnu gimnaziju, a skoro 20 godina radi na Radio 
Aleksincu.



15

Užice
 
Konkurs u Užicu raspisan je 29. februara, pred sam kraj zakonskog 
roka, i trajao je do 1. aprila 2024. godine. Za medijske sadržaje pred-
viđeno je 15 miliona dinara. Najmanji iznos koji je mogao biti dodeljen 
je 150.000, a najveći 2 miliona dinara.
Na konkurs za članove komisije pristigle su 23 prijave, šest od strane 
novinarskih i medijskih udruženja, dok se 17 stručnjaka samostalno 
prijavilo. Za članove komisije izabrani su Biljana Ratković Njegovan, 
samostalni stručnjak, Petar Kočić, ispred Društva novinara Vojvodine 
i Vladan Stefanović iz Udruženja elektronskih medija ComNet. 
Ratković Njegovan je završila FPN i pored višegodišnjeg rada u 
medijama, deo radnog veka je provela i kao univerzitetski profesor 
medijskih predmeta. Ona je ujedno i zakonski zastupnik Društva 
novinara Vojvodine, čije je još jedan član izabran u komisiju. Radi se 
o Petru Kočiću koji je dugogodišnji dopisnik Radio Beograda, RTV 
Vojvodine, Tanjuga i Srne. Treći član komisije Vladan Stefanović je u 
biografiji naveo da je direktor i glavni urednik RTV doo Subotica.
Komisija je odlučivala o ukupno 41 projektu, a novac je opredeljen 
za 27. Na konkursu je raspoređeno svih 15 miliona dinara.
Najveći pojedinačni iznos dobila je Televizija 5 Užice 1.980.000 
dinara za projekat pod nazivom “Užički sport”. Iznos od 850.000 
do 1,3 miliona dobilo je sedam medija. Najviše prijavljenih, čak 10 
dobilo je od 200.000 do 350.000, a tri medija mogla su da računaju 
na po 150.000 dinara. Preostalih šest medija dobilo je od 400.000 
do 600.000.
Nekoliko izdavača medija konkurisalo je sa više projekata, pa je 
tako Preduzeću za radiodifuziju i marketing Radio San doo za dva 
projekta odobreno 1.420.000 dinara. Oni su svoj projekat pod na-
zivom “Poljoprivreda kao važna privredna grana na teritoriji grada 
Užica” plasirali na Radiju San i za to dobili milion dinara, dok je os-
tatak novca namenjen za projekat “Kulturni identitet grada Užica”, 
a sadržaj je emitovan na portalu Zapadne vesti.



16

Slično je i sa Društvom sa ograničenom odgovornošću Vesti i Radio 
Užice koje je kao izdavač čak tri medija dobilo 1,6 miliona dinara. 
Sadržaj je emitovan u nedeljniku Vesti, na Radiju Užice i portalu 
Infoera.
Za projekat emitovan na televiziji Lav plus, Preduzeće Konzum 
Lav doo dobilo je milion, a za sadržaj plasiran na portalu Infopress 
200.000 dinara. Teme kojima se ovo preduzeće bavilo su “Pogled 
u kulturu, pogled u budućnost” i kako od zaborava sačuvati stare 
zanate, tradiciju i običaje.
Uopšteno, najveći broj tema koje su zastupljene na konkursu u ovom 
gradu se ticalo kulture (8). Kako stoji u Izveštaju o realizaciji projekta, 
komisija je podržala najviše tema iz ove oblasti jer je grad Užice bio 
Nacionalna prestonica kulture Srbije za 2024. godinu. Slede teme 
koje se tiču učešća građana u pobošljanju rada lokalne samouprave, 
razvoja turizma i unapređenja položaja i ravnopravnosti određenih 
društvenih grupa (sve sa po 3 projekta). Po dva projekta su bila iz 
oblasti obrazovanja i nauke, razvoja kulture i umetničkog stvaralašt-
va, podizanja svesti o zdravstvenoj zaštiti građana i zaštiti interesa 
osoba sa invaliditetom. Komisija je podržala i po jedan projekat iz 
oblasti ljudskih prava i sloboda, poljoprivrede i ruralnog razvoja.
Kada govorimo o zastupljenosti osetljivih kategorija stanovništa, čak 
pet medija se bavilo ovom tematikom, najviše od svih analiziranih 
gradova, ali tome možda doprinosi i činjenica da je u Užicu i podržan 
najveći broj projekata.
Sadržaji su u najvećoj meri realizovani preko internet portala- čak 
16, a zatim putem radija 5. Po tri medija su svoje saržaje emitovali 
na televiziji i u štampanim izdanjima.
Čini se, takođe, i da je komisija vodila računa o lokalnim medijima, 
pa je čak 19 dobitnika sredstava bilo iz Užica, četiri iz Čačka, a po 
jedan iz Požege, Kosjerića, Prijepolja i Beograda.



17

Bor

I konkurs u Boru, slično kao u Užicu, raspisan je dan pre isteka za-
konskog roka, 29. februara, a mediji su za prijavu svojih projekata 
na raspolaganju imali 20 dana. Sredstva opredeljena konkurskom 
iznosila su 7,6 miliona dinara. Najmanji iznos koji je mogao biti do-
deljen je 100.000, a najveći 1,5 miliona.
Za članove komisije pristiglo je 17 prijava, a odabrani su Violeta 
Jovanov Peštanac ispred Društva novinara Vojvodine, Aleksandar 
Simić, koga je nominovalo Udruženje elektronskih medija ComNet i 
nezavisni medijski stručnjak Vladan Stefanović. Iako je na sajtu grada 
Bora istaknuto Rešenje o imenovanju komisije u njemu nema detalja 
iz biografije prijavljenih, niti odabranih kandidata. Na konkurs je pristi-
gla 21 prijava, a mediji su tražili čak 20,6 miliona dinara. Odbačeno 
je šest prijava koje nisu ispunjavale uslove konkursa, pa je komisija 
odlučivala o 15 aplikacija. Od šest projekata koji nisu razmatrani, čak 
tri su predložili mediji koji nisu ispunili svoje obaveze iz prethodnog 
perioda, jednom portalu nije bilo moguće pristupiti, a jedan je podneo 
projekat sa istim nazivom i sadržajem za koji je već dobio sredstva 
od grada Bora 2022. godine. Na kraju je doneta odluka da se novac 
u iznosu od 6.650.000 rasporedi na projekte 12 medija.
Najveći pojedinačni iznos 1,2 miliona dobio je Radio Bor za projekat 
“Spomenar Radio Bora” za “lokalne i regionalne teme od značaja za 
građane, koji će doprineti zadovoljenju javnog interesa”. Ovaj medij 
ima istu glavnu urednicu kao i Klik FM radio, koji je na konkursu 
dobio 1,1 milion dinara, što su ujedno dva od tri najveća pojedinačna 
iznosa. Izdavači ova dva medija imaju i istog zakonskog zastupnika, 
koji je posle borskog konkursa postao bogatiji za 2,3 miliona dinara.
“Zapošljavanje, preduzetništvo, obrazovanje i zdravlje mladih, ali 
i bolesti zavisnosti, kreativnost, kultura i svrsishodno ispunjeno slo-
bodno vreme”, sve su to teme projekta Veb portala Bor 030, koji je, 
takođe, dobio milionski iznos u Boru, preciznije 1.150.000 dinara.



18

Izdavač medija MM Boned je među onima koji su dobili novac za dva 
medija, za nedeljnik i portal, pa je zbir njihovih sredstava, takođe, 
dostigao cifru od milion dinara. Četiri medija su dobila sredstva 
u iznosu od 450.000 do 600.000, a preostalih pet od 150.000 do 
300.000 dinara.
Zanimljivo je i da je na primer Televizija Istok dobila samo pola 
miliona dinara, kao i portal i radio u vlasništvu produkcije Zorana 
Nikolića 350.000, a da su tokom ranijih godina dobijali izdašna sred-
stva na ime državne pomoći, kao i od organa javne uprave. Tako 
je TV Istok u periodu od 2015. do 2019. dobila preko 12 miliona, a 
pomenuta produkcija u periodu od 2017. do 2019. skoro devet mi-
liona državne pomoći.
Bor je ujedno i jedini od analiziranih gradova u kome je raskinut 
ugovor sa jednim od izdavača medija. Naime, sa preduzetnikom 
Sašom Trifunovićem, koji je prvobitno na konkursu dobio 300.000 
dinara za projekat o jezičkim nedoumicama “Srpski ili Srbski” spo-
razumno je raskinut ugovor u julu 2024. Razlozi za raskid ugovora 
nisu navedini u Izveštaju o realizicji konkursa.
U njemu sa druge strane piše da su teme većine projekata mladi i da 
su oni kod većine ciljna grupa, kao i da su korisnici sredstava izdavači 
medija, od kojih sedam ima status doo, troje su preduzetnici, a dva 
su registrovana kao udruženja. Sadržaji su najviše realizovani preko 
internet portala 6, zatim radio programa 3, štampanih medija 2 i jedan 
je svoje priloge emitovao na televiziji.
Zanimljivo je i da u gradu kao što je Bor samo jedan projekat za temu 
ima uticaj rudarenja na lokalno stanovništvo i konkretno problem 
preseljenja meštana sela Oštrelj i Krivelj. Ostale teme su povećanje 
nataliteta, vršnjačko nasilje, položaj žena na selu, promocija sporta i 
život i pravo raseljenih, prognanih i interno raseljenih lica.
Mediji koji su dobili sredstva su uglavnom iz Bora (6), Zaječara (5) i 
samo jedan mediji ima sedište na Novom Beogradu.

                                                                            Autorka: Violeta Glišić



19

Medijsku scenu u Kraljevu trenutno čini deset aktivnih medija: 
RTV Kraljevo i Ibarske Novosti, RTV Melos, Radio 996, Radio 
Sloboda, M radio, Portal Krug, Info KV Press, Filter Media, Info 
Plus i KVspektrum.
Sudeći po sadržajima koje plasiraju, većina lokalnih medija – RTV 
Kraljevo i Ibarske novosti, RTV Melos, Info KV Press, Filter Media i 
Info Plus, pod direktnim je političkim uticajem. Ovi mediji favorizuju 
gradonačelnika i predstavnike vladajuće koalicije, dok opozicione 
aktivnosti, studentske i građanske proteste ne prate, već o njima iz-
veštavaju samo povremeno i u negativnom kontekstu. Takva domi-
nacija jedne političke perspektive značajno smanjuje raznovrsnost 
medijskih glasova u lokalnoj javnoj sferi.
Medijski pluralizam u Kraljevu obezbeđuju nezavisni mediji — 
Portali Krug i KVspektrum, kao i delimično Radio Sloboda. Krug i 
KVspektrum nastoje da izveštavaju objektivno, nepristrasno i da

Medijska scena u Kraljevu: 
Za podobne novac iz budžeta, 
za nepodobne napadi na protestima



20

koriste različite izvore informacija. Radio Sloboda u svojim emisijama, 
primarno, daje prostor opozicionim političarima i aktivistima, a na por-
talu pretežno objavljuje preuzet sadržaj.

Može se zaključiti da dominantnu sliku medijskog prostora oblikuju 
mediji bliski vlasti, dok nezavisni mediji čine manjinu i funkcionišu 
uz ograničene resurse i manji domet.

Sufinansiranje medijskih projekata iz gradskog budžeta za 2025.godinu

Budžetom za 2025. godinu predviđeno je 40 miliona dinara za medi-
jske projekte, dok je na konkursu raspoređeno 29 miliona. Od 2024. 
godine praksa je da se preostali iznos, nakon konkursa i usvajanja 
rebalansa budžeta, naknadno rasporedi medijima. Za sada nije 
poznato da li je i na koji način raspoređeno preostalih 11 miliona 
dinara, budući da u Službenom listu grada Kraljeva, objavljenom na 
zvaničnom sajtu Grada, nema informacija o tome.

Kao i prethodnih godina, i u 2025. godini najviše novca opredeljeno 
je za medije u okviru RTV Kraljevo i Ibarskih Novosti- 16.100.000 
dinara, što čini 55,5% od ukupne raspoređene sume (29 miliona), 
odnosno 40,25% ukupnog budžeta za medijske projekte (40 miliona). 
Iznos je podeljen na sledeći način: 10,1 milion za TV, 2.100.000 za 
Ibarske Novosti, 1.100.000 za radio i 2,8 miliona za produkciju čiji će 
se sadržaji emitovati na sajtu RTV Kraljevo. Vlasnica ovih medija je 
Violeta Simović, odbornica Srpske napredne stranke, koja je ujedno 
direktorka i glavna i odgovorna urednica.

Projekti RTV Melos podržani su sa 7,7 miliona dinara. Do 2023. 
godine ovaj medij, kako se spekulisalo, bio je blisko povezan sa 
Milanom Stamatovićem, predsednikom opštine Čajetina. Vlasnici 
su Jasminka, Miloš i Milan Jovanović.



21

Info KV Press za projekat „Uticaj društvenih mreža na mlade“ dobio 
je 600.000 dinara. Ovaj portal svake godine koristi sredstva od 
konkursa Grada Kraljeva, ali na svom sajtu, u kategoriji „Projekti“, 
nema objava. Vlasnik je Novica Nešović.

Info Plus Adrani za projekat „Razvoj banjskog turizma u Kraljevu“ 
dobio je 600.000 dinara. Portal nije bio u funkciji kada je konkurs 
raspisan, a ni u vreme kada je objavljena rang lista. Poslednji tekst 
objavljen je u decembru 2024, a naredni tek u julu 2025. Na portalu 
se mogu pronaći sadržaji realizovani u okviru projekta. Vlasnica je 
novinarka Jelena Lešević, koja se može dovesti u vezu sa Gradskim 
odborom Srpske napredne stranke u Kraljevu preko članova najuže 
porodice.

Udruženje građana Filter (portal Filter Media) dobilo je 500.000 
dinara za projekat „Gradski puls“. Na portalu postoje sadržaji nasta-
li u okviru ovog projekta. Zastupnica udruženja i glavna i odgovorna 
urednica portala, Danka Gašić, u dva navrata bila je visoko kotirana 
na listama Srpske stranke Zavetnici za lokalne izbore u Kraljevu 
2020. i 2023. godine.

RTV IBM DOO (M radio) dobio je 100.000 dinara za projekat „Život 
na selu – budućnost Srbije“. Vlasnik je Milorad Marković.

 



22

Mediji iz drugih gradova koji su dobili sredstva iz budžeta Grada Kraljeva 
kroz konkurs za sufinansiranje medija

RTV Vrnjačka Banja dobila je ukupno 1.200.000 dinara — 800.000 
za projekat „Manastiri crkve, crkve brvnare i crkve preletačice 
Eparhije žičke“ i 400.000 za projekat „Kulturni detoks“. Vlasnik je 
Milan Vlaisavljević, poslanik SNS-a u Skupštini AP Vojvodine, pred-
sednik Odbora za administrativna i mandatna pitanja i član Odbora 
za bezbednost. Vlasnik je firme “Vita asistent” i hotela “Fontana” 
u Vrnjačkoj Banji. O njemu je pisao Krik u tekstu „Rasprodaja u 
Vrnjačkoj Banji: 2,5 miliona evra SNS biznismenima da srede 
hotele“ (06.08.2019). Na sajtu rtvvrnjackabanja.com ne mogu se 
pronaći sadržaji na kojima je naznačeno da su finansirani novcem 
iz budžeta Grada Kraljeva.

Agenciji RINA (IN-MEDIA.NET Čačak) za projekat „Reka Ibar – 
žila kucavica ili gorući ekološki problem Kraljeva?“ dodeljeno je 
1.100.000 dinara. Na zvaničnom sajtu nije pronađen nijedan sadržaj 
u vezi sa projektom. Vlasnik je Ivan Nikolić.

Zgrada Grada Kraljeva



23

Purity Media (produkcija iz Borče) za projekat „Kraljevo – stazama 
predaka: nasleđe koje živi“ dobila je 600.000 dinara, za sadržaje 
na portalu Srbija danas. Iako ova produkcija redovno dobija sredst-
va na kraljevačkom konkursu, na portalu nisu pronađeni sadržaji 
o Kraljevu, niti drugi koji bi se mogli dovesti u vezi sa projektom. 
Vlasnica produkcije je preduzetnica Tijana Vlahović.

Narcis i jorgovan d.o.o. Kraljevo za projekat „Klik za sigurnu 
budućnost“ dobio je 500.000 dinara – sadržaj na istoimenom portalu 
je objavljen. To  je jedan od 24 portala u vlasništvu penzionisanog 
oficira Slavka Stijakovića, o kojem je BIRN pisao u tekstu „Država 
medijima plaćala za tekstove sa izmišljenim ljudima“ (25.08.2025). U 
tekstu se navodi da je mreža Stijakovićevih portala od 2021. do jula 
2025. dobila blizu pola miliona evra kroz konkurse, uprkos tome što 
su u projektnim sadržajima objavljivani plagijati i izjave izmišljenih 
sagovornika.

Sredstva na konkursu nisu odobrena portalu „Krug“, za projekat 
„Budućnost počinje u porodici“. novinarka Marina Dabić, ujedno 
glavna i odgovorna urednica, predano prati i izveštava o svim deša-
vanjima u Kraljevu. Može se reći da je kažnjena upravo zbog profe-
sionalnog rada, posebno izveštavanja o studentskim i građanskim 
protestima koji su održani u Kraljevu.  

Radio Sloboda nije učestvovao na konkursu. Vlasnik tog medija je 
Željko Božović, aktivista Lokalnog fronta, a suvlasnici odbornici tog 
pokreta u Skupštini grada Kraljeva.

Portal KVSPEKTRUM osnovan je u aprilu 2025. godine, tako da 
do sada nije učestvovao na konkursima. Trenutno je jedini medij u 
Kraljevu sa kojim gradonačelnik Predrag Terzić odbija da komunicira. 
Redakcija je diskriminisana, ne dobija pozive za praćenje njegovih, 
niti aktivnosti ministara i funkcionera Srpske napredne stranke koji



24

dolaze u Kraljevo, kao ni saopštenja i servisne informacije. Osnivač 
portala je Udruženje „KV Spektrum“, koje zastupa novinarka Ivona 
Živković, koja je i glavna i odgovorna urednica ovog medija.

Bezbednost novinara na lokalu

Prvi napad na medijske radnike u Kraljevu ove godine dogodio se 
29. jula, tokom protesta ispred prostorija SNS-a. Zabeleženo je da 
je policija upotrebila fizičku silu prema snimatelju TV Nove Draganu 
Jerkoviću, iako je televizijska ekipa bila jasno obeležena.

Bezbednost novinarki najviše je bila ugrožena tokom protesta pristali-
ca SNS-a „Kraljevo protiv blokada“, kada su se u jednom danu dogo-
dila čak tri napada. Na protestu održanom 13. septembra verbalno 
su napadnute novinarke Marina Dabić (Portal Krug) i Danka Gašić 
(Filter Media). Na istom protestu starija žena pokušala je fizički da 
napadne novinarku Ivonu Živković (KVspektrum), u čemu je sprečila 
policija, ali bez daljeg postupanja. Sve tri novinarke, pored press 

Novinarke ispred kordona policije na jednom od protesta u Kraljevu



25

kartica, nosile su i prsluke sa oznakom „Press“.

Na protestu „Kraljevo protiv blokada“ održanom 25. oktobra verbal-
no je napadnuta dopisnica Glasa Šumadije Jovana Ristić. Policija 
je reagovala tako što je napadača vratila u kolonu. Novinarka nije 
imala jasno vidljive oznake sa natpisom „Press“.

                                                                           Autorka: Ivona Živković, 
                                                                                     novinarka KVspektrum

 



26

U Sremu postoji veliki broj registrovanih medija, ali nezavisnih 
gotovo da nema. Dok lokalne vlasti povećavaju izdvajanja putem 
javnih nabavki, konkursna sredstva drastično opadaju, a novinari 
se suočavaju sa pritiscima, pretnjama i pravnim napadima.

Na teritoriji Inđije registrovano je 16 medija, od kojih aktivno izvešta-
vaju samo četiri, a nezavisan je tek jedan. U Staroj Pazovi postoji 
još jedan nezavisan medij, ali bez stabilnog finansiranja. 

Nezavisne redakcije često su meta pritisaka jer se njihov rad doživlja-
va kao „pretnja“. Bezbednost novinara u ovom delu Srema nadgleda 
poverenik kroz projekat NDNV-a, uz podršku udruženja, asocijacija i 
fondacija.

IN Medija tokom 2025. bila je izložena fizičkim, verbalnim, digitalnim

Zatvorena šaka za nezavisne 
medije u Sremu



27

i pravnim napadima. U januaru je redakcija dobila pretnje smrću 
putem komentara na sajtu. Najteži incident dogodio se 26. februara, 
kada je muškarac fizički napao ekipu tokom protesta, uz uvrede, a 
policija je intervenisala. U aprilu je hakovan Instagram nalog i izgu-
bljena dvogodišnja arhiva; nalog je vraćen u junu, ali je u međuvre-
menu otvoren bekap nalog. U julu i novembru stigle su tri SLAPP 
presude u ukupnom iznosu od 495.150 dinara. U avgustu su prijav- 
ljene nove ozbiljne onlajn pretnje VTK-u, dok je u septembru ruska 
služba SVR objavila spisak medija koji navodno organizuju „Srpski 
Majdan“, među kojima je i IN Medija, što je izazvalo dodatne pretnje.

Još jedan od modela pritisaka na nezavisne medije je i finansijko 
zanemarivanje putem konkursa lokalnih samouprava. Sa druge 
strane na istim tim konkursima primećeno je da se sredstva u budže-
tima opredeljena za medije iz godine u godinu uvećavaju, ali se 
istovremeno konkursnim sufinansiranjem umanjuju i do deset puta. 
Razlika od opredljenog novca iz budžeta i dodeljenog novca kroz 
konkursno sufinansiranje prebacuje se u javne nabavke.

Finansiranje medija u Sremu poslednjih godina pokazuje jasnu ten-
denciju: konkursna sredstva se smanjuju, dok rastu izdvajanja putem

IN Medija, Inđija



28

javnih nabavki i direktnih ugovora. U Inđiji su konkursna sredstva 
između 2023. i 2024. godine pala sa 25,8 miliona dinara na 2,8 mi- 
liona, dok je kroz javne nabavke opredeljeno 23,5 miliona dinara. 
Slični trendovi primećeni su u Pećincima, Rumi i Staroj Pazovi, gde 
se veći deo budžeta preusmerava van konkursnog postupka, često 
bez transparentnog obrazloženja.

Sremska Mitrovica jedina je opština koja je u 2024. raspisala više 
konkursnih linija i jasno razdvojila sredstva prema vrsti medija: pet 
miliona za internet portale, sedam miliona za štampane medije i 
agencije, četiri miliona za radio stanice i 12 miliona za televizije. 
Konkurs je trajao od februara do 15. marta.

Ukupni podaci pokazuju dva trenda: smanjivanje sredstava za 
konkurse i povećanje izdvajanja kroz netransparentnije modele 
ugovaranja. Takvi obrasci posebno pogađaju nezavisne medije koji 
kritički propituju lokalnu vlast, dok mediji bliski vlastima zadržavaju 
prednost u svim opštinama regiona.

                                                                         Autorka: Verica Marinčić,
                                                                                       novinarka IN Medija

 



29

Na medijskoj sceni Rasinskog okruga dominiraju mediji u vlasništvu 
ljudi bliskih SNS-u koji dobijaju gro sredstava na lokalnim medijskim 
konkursima.

Dominacija Radoice Milosavljevića Maše

Najistaknutiji primer koncentracije vlasništva u Rasinskom okrugu 
vezan je za kruševačkog biznismena i bivšeg funkcionera Radoicu 
Milosavljevića Mašu. On je postao vlasnik šest medijskih kuća u 
regionu, kupljenih u prvom talasu privatizacije nakon neuspešnog 
prenosa akcija na zaposlene.

RTV Kruševac Milosavljević je kupio 2015. godine, a ova medijska 
kuća je ubedljivo najveći korisnik budžetskih sredstava u okrugu

Medijska slika Rasinskog okruga: 
Vlasnička struktura diktira izveštavanje 
i stepen kritičnosti lokalnih medija



30

(preko 133 miliona dinara u periodu 2015-2024). U njegovom vlas-
ništvu je i RTV Brus (TV, radio, portal).

Milosavljević je poznat po tome što je u proteklih deset godina kupio 
desetak lokalnih medija širom Srbije (uključujući RTV Pančevo, 
Radio Sečanj, TV Požega, RTV Caribrod itd.). Ubrzo nakon kupo-
vine, većina ovih medija postala je finansijski zavisna od javnog 
novca lokalnih samouprava.

Opština Trstenik je drugi najveći finansijer medija u okrugu, a gotovo 
sav novac je usmeren ka jednoj medijskoj kući, RTV Trstenik. Nakon 
složenog procesa privatizacije, većinski vlasnički udeo stekao je 
Velibor Jovanović, blizak SNS-u i porodici Gašić. RTV Trstenik je od 
opštine Trstenik za deset godina dobila preko 76 miliona dinara za 
medijske projekte što je čini drugim najvećim korisnikom u okrugu.

Gotovo svi mediji u okrugu su privatni, što je rezultat procesa privat-
izacije dok su u malom broju slučajeva osnivači medija udruženja 
građana. U slučajevima najvećih korisnika (poput RTV Kruševac, 
RTV Trstenik i ADD Production) postoje direktne ili indirektne veze 
vlasnika sa političkim strukturama ili se radi o vlasnicima medija koji 
su finansijski zavisni od trenutne vlasti.

Koncentracija vlasništva u rukama nekolicine ljudi direktno dovodi 
do monopolizacije pristupa lokalnim budžetskim sredstvima, dok se 
manji, nezavisni i istraživački mediji, finansiraju sa znatno manjim 
iznosima i služe kao “alibi” lokalnim vlastima u simuliranju regularno-
sti procesa.

Struktura vlasništva ključna je za razumevanje medijske slike u 
Rasinskom okrugu, jer direktno utiče na izveštavanje i stepen 
kritičnosti lokalnih medija. Istraživanje koje je sproveo CINK pre 
tri godine pokazalo je da se čak 72% priloga u lokalnim medijima



31

odnosi na aktivnosti lokalnih, državnih i partijskih funkcionera!

Raspodela sredstava i Top 6

Raspodela novca za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih 
sadržaja od javnog interesa počela je sa primenom Zakona o 
javnom informisanju i medijima od 2015. godine. Analiza šest loka-
lnih samouprava u Rasinskom okrugu (Kruševac, Trstenik, Ćićevac, 
Aleksandrovac, Brus, Varvarin) za period od 2015. do 2024. godine 
pokazuje sledeće:

•Šest lokalnih samouprava je za javno informisanje potrošilo 
338.334.500 dinara (oko 2.880.000 evra);

•Na godišnjem nivou, u proseku je trošeno nešto manje od 34 miliona 
dinara;

•Najveći deo novca izdvojili su Grad Kruševac i Opština Trstenik. 
Sam Grad Kruševac je tokom 11 godina (od 2015. do 2024.) 
raspodelio nešto više od 181 milion dinara.

Slaviša Milenković, Centar za istraživačko novinarstvo Kruševac



32

Distribucija sredstava je izrazito nejednaka, sa ubedljivom domi-
nacijom nekoliko medijskih kuća. Gotovo polovina ukupnih sred-
stava opštinskih i gradskih budžeta u okrugu pripala je dvema 
medijskim kućama. RTV Kruševac je dobila 133.012.000 dinara 
(oko 1.135.000 evra ili 39,3% u ukupnom budžetu okruga) a RTV 
Trstenik 76.260.000 dinara (oko 650.000 evra – 22,5%).

ADD Produkciji iz Kruševca (TV Plus) je pripalo 33.643.000 dinara 
(oko 286.000 evra – 9,9%), Kanalu 12-037 (TV Jefimija) 22.011.000 
dinara (oko 187.000 evra – 6,5%), Albos doo (novine i portal “Grad”) 
16.372.000 dinara (oko 140.000 evra – 4,8%) i novinama i portalu 
“Pobeda” (od 2020. godine) 11.047.000 dinara (oko 94.000 evra – 
3,3%).

Samo RTV Kruševac i RTV Trstenik zajedno su dobili približno 61,8% 
od ukupnog iznosa potrošenog na projekte javnog informisanja u 
celom Rasinskom okrugu. Šest pobrojanih medijskih kuća dobilo je 
ukupno više od 86% podeljenih sredstava a svi ostali manje od 14%!

Analiza ukazuje i na izražen trend „lokal-patriotizma“ u raspodeli 
sredstava. RTV Trstenik je, na primer, sav svoj novac dobijala iskl-
jučivo iz budžeta Opštine Trstenik. Lokalne samouprave (posebno 
Trstenik, Brus i Aleksandrovac) nisu se previše bavile kvalitetom 
projekata, već su sredstva uglavnom dodeljivana medijima koji 
primarno pokrivaju njihovo područje. Ipak, određeni mediji (RTV 
Kruševac, ADD produkcija, Albos doo i List „Pobeda”) su uspeli da 
dobiju sredstva u većini opština, što ukazuje na njihovu regionalnu 
aktivnost ali i povezanost sa vladajućom strankom i strukturama.



33

Bezbednost novinara i novinarki

Nezavisni novinari i novinarke u manjim lokalnim sredinama, kao što 
su opštine u Rasinskom okrugu, izloženi su većoj ranjivosti u odnosu 
na kolege u većim centrima. U ovom delu Srbije je to posebno izraže-
no zbog neprijateljskog okruženja koje znatno otežava rad.

U Rasinskom okrugu nisu registrovani slučajevi fizičkog nasilja 
nad novinarima i novinarkama ali, prema njihovim izjavama, rade 
u otežanim okolnostima. To se ogleda u činjenici da predstavnici 
lokalnih vlasti i institucija izbegavaju da razgovaraju sa nezavisnim 
novinarima i novinarkama ili , u najboljem slučaju, daju šture odgo-
vore u pisanoj formi na određena pitanja. Na pojedine događaje od 
javnog interesa često se pozivaju samo medijske kuće bliske vlasti, 
a na postavljena pitanja u pisanoj formi lokalna samouprava, MUP 
i druge institucije često daju odgovore nakon čekanja od 15, 20, pa 
i više dana.

Poslednjih meseci novinari i novinarke su izloženi još jednom vidu 
pritiska i zastrašivanja. Za svaku sednicu Skupštine grada moraju 
posebno da se akredituju, iako imaju uredne novinarke legitimacije 
svojih udruženja i redakcija, a na ulasku u Gradsku upravu pretresa-
ju ih radnici private firme za obezbeđenje.

Sve ovo utiče na rad nezavisnih novinara i novinarki, njihovo mental-
no i fizičko zdravlje i znatno im otežava da svoj posao obavljaju pro-
fesionalno i objektivno.

                                                      Autor: Slaviša Milenković,
                                                                            novinar CINK-a

 



34

Medijsku scenu u Borskom i Zaječarskom okrugu, kao i u većem 
delu Srbije, dominantno čine prorežimski mediji koji iz godine u 
godinu dobijaju najveći deo sredstava na konkursima za sufinansir-
anje medijskih sadržaja — neretko i do 90% ukupno opredeljenog 
iznosa. Nezavisni mediji, pre svega internet portali, dobijaju znatno 
manje ili ostaju potpuno bez podrške. U sadržajima provladinih 
medija gotovo da nema informacija koje imaju kritički ton prema 
lokalnim ili republičkim vlastima. Njihovi vlasnici, po pravilu, imaju 
veze sa strukturama SNS-a.

Najdrastičniji primer: „Moto Boem Trans“ i povezani mediji

Praktično najproblematičniji slučaj jeste firma “Moto Boem Trans” 
doo, koja kroz svoje medije — TV Trans i portal MB — ostvaruje 
izuzetno visoke iznose na konkursima. Na nivou šest opština i 
gradova Borskog i Zaječarskog okruga ovi mediji su dobili ukupno

Medijska scena u Borskom i Zaječarskom 
okrugu: Informisanje nedovoljno 
kvalitetno, jednostrano i pristrasno



35

12.530.000 dinara.

U istom periodu, sve lokalne samouprave u ova dva okruga podelile 
su ukupno 51.443.500 dinara putem medijskih konkursa. Zanimljivo 
je da najviše sredstava izdvaja opština Knjaževac (12 miliona 
dinara), zatim opština Negotin (10 miliona). Gradovi Bor i Zaječar 
dodeljuju nešto više od 7 miliona, dok je iznos u opštini Boljevac na-
jmanji — 2,5 miliona dinara.

U Negotinu, TV Trans već godinama drži rekord za najplaćeniji 
projekat u ovom delu Srbije. Ove godine, od ukupno 10 miliona 
raspodeljenih sredstava, TV Trans je dobio 3,9 miliona dinara, 
dok je portal MB (sa 608 pratilaca na FB) dobio dodatnih 1 milion. 
Zbirno, to je 4,9 miliona, što predstavlja skoro polovinu celokupnog 
medijskog budžeta opštine Negotin.

Redakciju TV Trans čine:

•jedan novinar

•jedan snimatelj/montažer/realizator programa.

Medijske ekipe na terenu



363

Glavni i odgovorni urednik je Anita Bogdanović, supruga stvarnog 
vlasnika firme — Dragoslava Bogdanovića.

Informativni program gotovo svakodnevno počinje prilozima TV Pink, 
a lokalni sadržaji uslede nakon njih. Program se emituje preko IRIS 
sistema MTS-a, dok predajnik radi povremeno. Ostaje nejasno kako 
ovako mala produkcija uspeva da pokrije sve projekte. Njihova „ino-
vacija“ je razmena snimljenih materijala sa drugim lokalnim televizija-
ma, koje potom emituju kao sopstvene.

Dodatno, preko firme Regionalni turistički centar Knjaževac doo, čiji 
je takođe formalni vlasnik Anita Bogdanović, na konkursu opštine 
Knjaževac dobijeno je još 4.000.000 dinara za projekte „Sport kao 
način života“ (2,2 miliona) i „Put do sela“ (1,8 miliona).

Ukupno, porodica Bogdanović je na konkursima opština i gradova 
Borskog i Zaječarskog okruga prihodovala 16.530.000 dinara, što 
je, uz terminologiju jednog lokalnog funkcionera, „četvorotrećinska 
većina“.

Regionalne i lokalne televizije

Na području oba okruga rade tri regionalne televizije — TV Bor, TV 
Istok i TV T1, kao i lokalna TV Kladovo. One takođe funkcionišu 
kao provladini mediji, jer prenose isključivo informacije iz opštinskih 
i gradskih struktura, iako dobijaju znatno manje sredstava od TV 
Transa.

Radio stanice i portali

Najviše sredstava među radio stanicama dobio je Zoran Mitrović PR 
„Studio 101“ iz Zaječara — ukupno 2.758.000 dinara za projekte na 
Naxi radiju i portalu Studio 101, od pet lokalnih samouprava. Grad



3733

Zaječar dodelio je najveći deo — 1.208.000 dinara. Ovi mediji uglav-
nom preuzimaju informacije sa opštinskih sajtova.

Na konkursima se godinama pojavljuju i projekti portala „Zlatni vir“, 
„Šest žica“ i drugih sličnih portala, za koje se pretpostavlja da su u 
vlasništvu penzionisanog oficira Slavka Stijakovića, a na konkursima 
dobijaju manje iznose (100.000–200.000 dinara).

Kvalitet medijskih sadržaja

Većina medija ne zadovoljava osnovne profesionalne standarde 
novinarstva. Kao mediji koji zadržavaju određeni nivo ozbiljnosti 
izdvajaju se:

•Za media (Zaječar)

•NG portal (Negotin)

•RTV Bor

•Radio Saška Mosna

Zaječar, centar grada (autorka fotografije Suzana Mihajlović Jovanović)



3  8

Ipak, kao i u većini malih sredina, mediji u ovim okruzima ne mogu 
da opstanu bez konkursa, jer prihodi od oglašavanja gotovo ne pos-
toje. Zato je informisanje građana nedovoljno kvalitetno, jednostrano 
i pristrasno. Stanovnici neretko ostaju uskraćeni čak i za osnovne 
servisne informacije i najave događaja.

Zaključak

Potencijalno rešenje za podizanje kvaliteta medijske scene bilo 
bi uvođenje evaluacije stručnog kvaliteta medijskih projekata i emi-
tovanih sadržaja, kao kriterijuma za buduće finansiranje. Ipak, u 
odnosu na političku praksu i postojeći sistem raspodele, takav pris-
tup deluje, nažalost, utopistički.

                                                     Autorka: Smiljka Jurasović,
                                                                                    novinarka

 

 



39333

Novi Pazar je grad sa brojnim kulturnim raznolikostima i specifičnos-
tima, što se u izvesnoj meri ogleda i u njegovoj medijskoj sceni. Ovde 
funkcioniše više od 10 lokalnih medija, među kojima je najveći broj 
portala čija se čitanost i uticaj na građane, posebno na mlade, pov-
ećava iz godine u godinu. Uprkos brojnim izazovima, novopazarski 
mediji predstavljaju ključni prostor za javni dijalog, informisanje i 
kritičko promišljanje.

Bez obzira na brojnost i preklapanja u praćenju najvažnijih dnevnih 
događaja, svi su uspeli da izgrade svoju specifičnost, različitu 
uređivačku politiku, načine rada, ali i publiku kojoj se obraćaju. 
Zahvaljujući tome, može se zaključiti da je Novopazarcima dostup-
na široka lepeza različitih medija, odnosno informacija sagledanih 
iz različitih pristupnih uglova. Međutim, čelnici svih ovih medija 
stanje u profesiji opisuju kao finansijski nesigurno, a entuzijazam 
kao pokretač opstanka.

U novopazarskim medijima vidljiv uticaj 
lokalnih političara, ali i verskih zajednica 
na uređivačku politiku



40

Pored nekoliko nezavisnih medija i dalje je kod većine vidljiv uticaj 
lokalnih političkih aktera na uređivačku politiku, ali i verskih zajedni-
ca. Mediji se suočavaju sa problemom ograničenih resursa, tako 
da većinu redakcija čini mali tim ljudi, sa ograničenom produkcijom. 
Starija generacija je i dalje verna tradicionalnim medijima, dok mladi 
i oni srednjih godina sva lokalna dešavanja, stavove i analize prate 
putem portala, ali i društvenih mreža.

Ovdašnji mediji se, kao i u ostalim delovima Srbije, sufinansiraju 
putem sistema projektnog sufinansiranja medijskih sadržaja od 
javnog interesa, a vrlo malim, gotovo nikakvim procentom od mar-
ketinga.

Važno je objasniti ukratko kako ovaj sistem funkcioniše. Grad 
Novi Pazar, kao i Ministarstvo informisanja i telekomunikacija, 
svake godine raspisuju konkurse, a mediji konkurišu za sredstva 
za određene teme iz brojnih oblasti. Lokalna samouprava u ovom 
gradu na jugozapadu Srbije izdvojila je u poslednjih 10 godina 
više od pola milijarde dinara za sufinansiranje medijskih projekata, 
od čega je preko 80 odsto sredstava dobila Radio televizija Novi 
Pazar.

I pored brojnih kritika, negodovanja, organizovanja okruglih stolova 
i javnih akcija urednika ostalih lokalnih medija u ovom gradu, pa čak 
i javnog prozivanja novinarskih udruženja da je Novi Pazar najbolji 
primer kako ne treba da izgleda konkursno sufinansiranje medija, 
ovde se ništa značajno ne menja.

Čak je prošle godine šest lokalnih medija odbilo da uzme novac koji 
im je dodeljen na konkursu, a nakon uveravanja gradonačelnika da 
će u 2025. godini situacija biti bolja učestvovali su na drugom konkur-
su i prihvatili novac koji su tada dobili.

 



41

Međutim, situacija se nije promenila, što je dovelo do novog ra-
zočarenja, ali i sumnje u novi način bodovanja komisije. Na primer, 
Televizija Sandžak je na tom konkursu sa 89 bodova dobila milion 
i po dinara, a Radio televizija Novi Pazar 20 puta više novca, iako 
je imala samo šest bodova više.

Osim lokalnog nivoa, većina nije zadovoljna ni podelom novca na 
konkursima Ministarstva informisanja i telekomunikacija, gde je 
takođe bodovanje vrlo sporno, dok je uvođenje Jedinstvenog infor-
macionog sistema (JIS) kod mnogih stvorilo nove zabune i nejas-
noće.

To je izazvalo određene teškoće, ali i problematičnu praksu da su 
neki pojedinci bili članovi velikog broja komisija.

Važno je istaći i to da se neki od novopazarskih medija sufinansiraju 
i putem međunarodnih projekata, odnosno preko međunarodnih or-
ganizacija, što takođe nije jednostavno, imajući u vidu već pomenuti 
problemi sa ograničenim brojem zaposlenih u redakcijama, ali i go-
dišnjim prometom finansijskih sredstava.

Deo redakcije portala Free Media



42

Komercijalni prihodi kroz oglašavanje, reklame malih i srednjih pre-
duzeća, sponzorstva i prodaju medijskog prostora su veoma mali 
i nedovoljni za stabilan rad većine redakcija, jer i sama privreda 
prolazi kroz svoje probleme.

Pokušaji nekoliko redakcija da probleme reše donacijama građana, 
odnosno slušalaca i čitalaca, nisu dali rezultate, te su gotovo svi odu-
stali od ovog vida finansijskog modela.

Sve u svemu, pred nama je još mnogo izazova, a novopazarski 
mediji će svoju pravu snagu pokazati onoliko koliko budu uspeli da 
ostanu nezavisni, odgovorni i okrenuti građanima, te da obezbede 
uslove za slobodan i dostojanstven rad.

                                                                        
                                                                                 Autorka: Amela Bajrović,
                                                                                    novinarka Free media

 

 


